Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Særlige indsatsområder

Elevinddragelse - elevråd

 

Elevrådets mål og ønske er at bidrage til at gøre Humble Skole til et bedre sted at være og lære. Rådet er synligt og bidrager til at sætte positivt præg i hverdagen. De præsenterer jævnligt på f.eks. fællessamlinger deres indsatser og fokuspunkter fra de månedlige elevrådsmøder. 

 

Der foregår et tæt samarbejde og dialog mellem elever og personale samt bestyrelse for inddragelse, medansvar og demokratisk proces for at styrke læringsmiljøet og bidrage til øget fællesskabsfølelse. 

 

Elevrådet har sætter f.eks. præg på og indgiver forslag til såvel inde- som udemiljøet samt arbejder ihærdigt med punkter fra trivselsundersøgelsen f.eks. indsatser i forhold til data fra besvarelser omkring skolens toiletter. 

 

Elevrådet er også opmærksomme på at igangsætte tiltag f.eks. vedr. indførelse af miljøbevidst affaldssortering på skolen samt indkøb af udstyr til brug for aktiviteter i pauserne.  Billede fjernet.Billede fjernet.Billede fjernet. Billede fjernet.

 

 

Af øvrige tiltag med fokus på trivsel og den positive fortælling kan nævnes: ”Den gode gerning”, opsætning af ”Trivsels-sky” med elevudsagn om, hvad der er godt på Humble Skole, opgaver og initiativer i forbindelse med skolebyt, udeliv og indretning (fondssansøgning), boghule på PLC samt indvielse af denne.

 

Elevrådet deltager engageret i det tværkommunale elevrådssamarbejde og mødevirksomhed samt er repræsenteret på bestyrelsesmøder.


 

Teknologiforståelse – et 3 årigt udviklingsarbejde

Humble Skole deltager som forsøgsskole med teknologiundervisning i fagene og opnår i processen og erfaringsfasen en unik mulighed for at udvikle lærerens grundlæggende faglighed og hæve den didaktiske tilgang. En proces, hvor erfaringer indsamles og formidles – læring for alle uanset alder. Et forspring for Humble Skole, idet teknologiforståelse på sigt bliver enten et selvstændigt fag eller integreret som del af undervisningen. 

Teknologien inddrages i det hele taget i undervisningen, hvor det giver mening og understøtter læringen.  Se mere under "IT i skole og dagtilbud".


 

Læse- og skriveprocesser

Humble Skole har en diplomuddannet læsevejleder, der målrettet og ihærdigt i samarbejde med kolleger forestår testning, status og opfølgning samt indsatser indenfor læse- og skriveprocesser. 

Der er øget fokus på læsning i alle fag som fælles indsats + inddragelse af teknologien som understøttende. Meningsfuld sammenhæng og samarbejde med positiv, afsmittende virkning, hvilket f.eks. afspejles i nationale test, hvor der ses en positiv udvikling.

I skoleåret 2019/20 har ordblindetestede elever på mellemtrinnet med succes deltaget i et ugekursus særligt tilrettelagt for ordblinde og med kursusdel for forældre for også at få deres støtte til at understøtte de redskaber, som eleverne har lært. 

Der er for kommunen udarbejdet en "Strategi for Sprog og Læsning" samt en handleplan - denne følges. 

 

Videre med PLF (Professionelle Lærings Fællesskaber): 

Langeland Kommunes folkeskoler arbejder med økonomisk støtte fra A. P, Møllerfonden med PLF.

Teamaftaler på Humble Skole er indgået og nedfældet som afsæt og ramme. Herefter er fælles fokus i 18/19 på den skriftsproglige udvikling i alle fag og indsamling af data, hvor aktioner igangsættes med sparring fra læse- og IT-vejleder, fremlæggelse og fælles refleksion, som afsæt for nye aktioner med inddragelse af data.

 

Science-strategi

 

Humble Skoles placering tæt på naturen muliggør at flytte undervisningen udenfor klasselokalet og indgå i samarbejde med lokalområdet, hvor dette giver mening. Der er i Langeland kommune udarbejdet en "Science-strategi" samt handleplan, der følges.  

Verdensklimamålene arbejdes der intenst med på forskellige klassetrin med inddragelse af gæstelærere s.s. journalist mht at formidle budskab, arkitekt omkring bæredygtighed og design mundende ud i fremtids klimahuse.